woensdag 27 februari 2013

zondag OCULI



De tweede zondag van de veertigdagentijd wordt zondag OCULI genoemd.

De naam van deze zondag is ontleend aan Psalm 25 vs 15:”..ik houd mijn oog gericht op de Heer”.



Zien. Dat begint bij God. Hij is er mee begonnen!

Het is in het verhaal  over de roeping van Mozes, uit het boek Exodus.

Als Mozes de brandende braamstruik nadert, roept God hem toe: “Gezien, gezien heb ik de ellende van mijn volk dat in Egypte is”. Het staat er twee keer. Hier spreekt een God die tot in de diepte mensen ziet. Niet de god waar mensen vroeger van dachten dat zijn ogen ons volgen in alles wat we denken en doen. Er ontbreekt iets in dat vreemde godsbeeld van het al-ziend oog en dat is ontferming: met zulke ogen ziet God ons! In het Exodusverhaal zoomt God in op één mens: Mozes en Hij verbindt zich aan één volk: Israël. Daar begint het allemaal mee. Met het vertrouwen dat God mensen met ontferming ziet. Dat betekent dat God zich door mensen in alle liefde laat raken. Gezien, gezien heb ik. Dat betekent dat het geheim van ons zien niet bij onszelf begint, maar bij God. En dat ons dat steeds opnieuw gegeven moet worden. Zien en zien is twee. 


ds. Paulien Couvée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten